Jerawat adalah suatu keadaan di mana pori-pori kulit tersumbat sehingga menimbulkan kantung nanah yang meradang.Jerawat adalah penyakit kulit yang cukup besar jumlah penderitanya. Kligmann, seorang peneliti masalah jerawat ternama di dunia berpendapat,"Tak ada satu orang pun di dunia yang melewati masa hidupnya tanpa sebuah jerawat di kulitnya."Kemungkinan penyebabnya adalah perubahan hormonal yang merangsang kelenjar minyak di kulit.  Perubahan hormonal lainnya yang dapat menjadi pemicu timbulnya jerawat adalah masa menstruasi, kehamilan, pemakaian pil KB, dan stres. 

Antara Tips- Tips untuk merawat jerawat ialah:

1. Jangan sesekali memicit atau menekan jerawat.
Ini boleh menyebabkan jerawat kelihatan lebih teruk dan membuatkan kekotoran merebak ke kawasan kulit yang lain jika bukan dengan cara yang betul.

2. Madu
Setengah sudu madu dan setengah putih telur yang dikacau hingga sebati juga dapat memudarkan bekas jerawat. Jika wajah anda terasa gatal dan merah. Jangan teruskan kerana kulit anda termasuk jenis yang sentitif.

3.Tomato
Sayur berwarna merah ini juga baik untuk jerawat yang baru tumbuh mahupun jerawat yang meradang. 

Bagi jerawat yang baru tumbuh, hiriskan tomato dan biarkan selama 10 - 15 minit di bahagian jerawat yang tumbuh. Lakukan setiap hari sehingga jerawat pudar.

Jerawat yang meradang pula, blender 2 biji tomato dan jadikan ia sebagai masker di wajah. Biarkan hingga 20 - 30 minit. 
Bilas dengan air sehingga bersih. Lakukan setiap hari.

4.Minum air masak 
Air putih bermanfaat dalam meningkatkan kerja sistem peredaran darah manusia. Jika tubuh anda kekurangan air, maka akan menghambat sirkulasi darah akan terganggu. Minumlah 8 gelas atau 2 liter sehari. 

5.Timun
Perkara yang sama seperti tomato kecuali ia dibiarkan 30 -60 minit (sebagai masker di wajah) dan dibilas menggunakan air suam.

* Info dirujuk dari sumber-sumber yang berkenaan topik dan melalui pengalaman seseorang.

Selain petua - petua diatas, kita juga boleh menggunakan produk dimana ia selamat seperti petua petua diatas. Tanpa perlu memikirkan hal hygenic dan boleh dipakai sepanjang berada di luar.

Mary Kay menyediakan produk-produk yang boleh digunakan untuk merawat kulit berjerawat. Penghasilan produknya terjamin selamat dengan olahan bahan-bahan ekstrak tumbuhan semulajadi dengan menggunakan teknologi terkini.

    Antara produk yang boleh saya sarankan ialah :

- set botanical untuk kulit berminyak dan berjerawat
- acne clarifying cleanser
- acne purifying serum
- acne spot solution

Untuk mengetahui lanjut bolehlah menghubungi saya dengan meninggalkan mesej di Whatsapp 0126910341.